سوله سازی تبریز

طراحی و ساخت اسکلت فلزی تبریز

سوله سازی تبریز

طراحی و ساخت اسکلت فلزی تبریز

اصول طراحی سوله

اصول طراحی سوله

با توجه به سوالات اکثر  کاربران سایت  مطالبی را بصورت خلاصه در رابطه با اصول طراحی سوله در این مقاله ارایه مینماییم:

ذر هرنوع طراحی عناصر و المانها اولین بحث مورد توجه صرفه اقتصادی طرح ها در اولویت میباشد . بنابراین لازمه به اجرا رسیدن هر طرحی توجیه اقتصادی ان میباشد . هر طرحی که بلحاظ قیمت تمام شده جذاب و ارزانتر نباشد در اصل توجیه اقتصادی نداشته باشد محکوم بشکست خواهد بود . طراحان عزیز دقت داشته باشند در طراحی های خود علاوه بر توجیه فنی ،سعی کنند طرح از توجیه اقتصادی مناسب و قیمت تمام شده ارزانتری برخوردار شود. در طراحی سوله به نکاتی باید توجه داشت که اصولا بر روی ایستایی و مقاومت سازه تاثیر مستقیمی دارد. مثلا منطقه جغرافیایی - نوع خاک - نوع کاربری - دهانه سوله - ارتفاع سوله و شیب رفترهای سوله . در این مقاله به پارامترهای اثر گذار در طراحی سوله اشاره خواهیم کرد.

سوله چیست :

سوله  سازه ای  سبک با مقطع مرکب   و سقف شیبدار میباشد که ازمقاومت زیاد  و قدرت انتقال بار خوب برخوردار میباشد. این سازه از وزن کم - مقاومت مناسب در مقابل فشار - طرح زیبا  و کارآمد - قیمت ارزان - تولید و ساخت آسان و زود هنگام    برخوردار میباشد .

تاثیر منطقه جغرافیایی در طراحی سوله :

ذر کشور ما با توجه به تفاوت خاصیت اب و هوا یی و  وضعیت جوی متفاوت در نقاط مختلف کشور و جهت اقتصادی نمودن طرحها سازمان نظام مهندسی ایین نامه هایی را تدوین نموده است .در ایین نامه چگونگی بارگذاری سوله در مناطق مختلف کشور بصورت مشروح توضیح داده شده است . مثالا در منطقه آذربایجان باربرف  برای سوله 250 کیلوگرم برمترمربع و فشار باد 120 کیلومتر بر ساعت و ضریب زلزله 3.5 در نظرگرفته شده است و در  جنوب  کشور از بار برف صرف نطر شده و فشار باد و ضریب زلزله اعمال شده است .  هدف ازین ایین نامه ایجاد وحدت رویه در  طراحی سوله  و مقاوم سازی  بناهای صنعتی است . با این توضیحات ما در طراحی ابتدا  منطقه جغرافیایی و آیین نامه مربوطه را بایددر نظر بگیریم.

بارهای جانبی در سوله

1: بار برف   

 2 : بار باد  

  3 : زلزله  

4 : بار گرانشی   (شامل جرثقیل - ادوات و..)

یکی از خطر ناکترین بارهای سوله  باربرف  میباشد .با توجه به اینرسی سکون بالای مولکولهای برف و وزن بالای دانه های برف  در مواقعی که با رطوبت بسیار همراه باشد از وزن فوق العاده سنگینی برخوردار میشود بطوری  وزن یک متر مکعب آن برابر650 کیلوگرم میرسد . با توجه به اینکه فشار باربرف بر روی سوله  در تمام سطح سقف یکنواخت و بصورت عمودی است باعث میشود  درسازه بطور کلی اعضای کششی و خمشی با فشار شدید مواجه شده و دچار شکست شود .بار برف معمولا سازه های ضعیف و کم شیب را دچار مشکل مینماید. مقدارباربرف  اصولا در طر احی سوله موجب افزایش ویاکاهش سطح مقطع متریال ها میشود و بطبع آن وزن سازه بصورت مستقیم با افزایش بار برف افزایش پیدا میکند . یکی از راههایی که برای مقابله با افزایش وزن نامتعارف سازه در مناطق برف خیز در نطر گرفته میشود افزایش شیب  رفترها میباشد . در اصل با افزایش شیب سقف مقاومت و ایستایی سازه را به ازای هر یک درصد 0.32درصد افزایش میدهیم . هرچقدر شیب سقف ما تندتر باشد اولا  سطح اصطکاک و ماندگاری بار برف کمتر خواهد بود  دوما انتقال بار گرانشی و فشاری  از تاج سوله بسمت ستونها روانتر خواهد بود پس میتوانیم نتیجه بگیریم  هرچقد شیب سوله زیادتر باشد انتقال بار بهتر و مقاومت بهتری نسبت به عوامل کنش گرا (باربرف - بار باد - زلزله - و..)خواهد داشت .  یکی از عوامل تاثیر گذار بر انتقال بار  و ایستایی سوله مقدار دهانه سوله (عرض سوله ) است

عرض سوله (دهانه سوله )

هرچقدر عرض سوله افزایش پیدا کند وزن سوله به مقدار 1.28 درصد افزایش خواهد داشت . یعنی با افزایش هر متر عرض سوله مقدار اهن مصرفی افزایش می یابد البته باید در نظر داشت  وزن سوله از 3 متر تا دهانه 12 متر تقریبا عددی مساوی است و از دهانه 12 متر به بعد با افزایش دهانه سوله وزن سازه بصورت تصاعدی بالا خواهد رفت . پس در صورتی که فضای مورد نیاز شما جهت استقرار دستگاهها اجازه میدهد سعی کنید از طراحی دهانه های بزرگتر از 24 متر صرفنطر کنید . البته دهانه 15 الی 20 متر خیلی ایده آل میباشد.اکثر ماشین سازان دنیا دستگاههای خود را طوری طراحی میکنند که در سازه هایی با عرض 12 الی 20 مترجاگذاری شود .  پس نیازبه دهانه بزرگتر در صنایع معدود ی مورد لزوم قرار میگیرد .

 

اینستاگرام  

www.instagram.com/tabrizsuleh